Hva kan du gjøre når følelsene vil at du skal bruke?

Categories: Rus
No Comments

Følelser er ofte det som drive folk til å drikke eller bruke rusmidler.

Kanskje du drakk/drikker alkohol ofte når du følte deg stresset, utilpass, ikke som alle andre, redd, usikker, skamfull, mindre verdt en andre, eller muligens røkte/røyker du pott, hasj, crack, heroin, kokain eller brukte andre løsninger som gaming, røyk, mat, selvskading og så videre når du følte deg deprimert. Det å bare å ha og kjenne på disse følelsene utløser ett rastløst ønske å bruke – et sug. Vanligvis utløser følelser som omfatter angst, sinne, kjedsomhet, depresjon, ensomhet, spenning og glede et rus sug.

Lære deg å håndtere disse «det å håndtere disse følelses triggere» kan være en utfordring. De fleste av oss, alkoholikere og narkomane inkludert, klarer ikke å sette pris på følelser, spesielt ikke sterke følelser. Vanedannende atferd er ofte en måte å flykte fra eller gjemme bort sterke følelser. Men i tilfriskning lærer du å gjøre ting annerledes. Her er noen forslag til hva du skal gjøre når en følelse utløser et sug hos deg:


1. Legg merke til hva som skjer i kroppen og hodet ditt og hvilke følelser som dukker opp. Observer følelsene og se om du kan identifisere dem. Mange mennesker med vanedannende atferd har blitt så vant til å unngå følelser at det føles naturlig å ikke ha noen følelser i hverdagen, og man kan i tilfriskning oppdage at de har svært begrenset forståelse av sine følelser. Ta dette som en mulighet til å bli bedre kjent med deg selv: Ta hensyn til følelsen, for eksempel hva som førte til den, hvor kraftig det føles og hvor det ser ut til å sitte i kroppen din. Gi følelsene dine et navn. Hvis følelser har vært din fiende, da er det på tide å få deg noen nye venner.


2.Sitt med følelsen. Respektere den. Den er faktisk ikke der for å gjøre deg vondt. Buddhistene sier: «Det vi motstår vedvarer.» Så ta kampen ut av følelsene. Følelser er ofte meldinger fra kroppen; i stedet for å motstå disse meldingene, prøver å ta tak i dem. Tenk på hva denne følelsen prøver å fortelle deg. For eksempel er sinne ofte et tegn på at grensene har blitt krysset – følelsen sinne kan være et holdepunkt på hvor dine grenser går. Tristhet eller frykt kan fortelle deg noe om hva du verdsetter mest – du er trist eller redd for å miste disse tingene. Ensomhet kan være et tegn på at du trenger mer tilkobling i ditt liv; tenke på hvem du kan nå ut til, eller hvor du kan finne nye folk til å smi relasjoner med. Bruk en journal for å reflektere over det du lærer om dine følelser. Bare skriv ikke tenk. Tøm hodet hver dag for å få mer sinnsro og innsikt i dine følelser.


3. Distraher deg mot overveldende følelser. Mens det er viktig å lære å sitte med og tolerere dine følelser, er det tider når det er best å skru ned volumet på disse følelsene i stedet. Du kan gjøre dette ved å distrahere deg selv. Det beste er å bruke distraksjon hvis du kjenner at følelsene bygger seg sterkere og sterkere i intensitet, oppdager du kraftige cravings eller planlegger du et tilbakefall, eller du er i fare for å skade deg selv eller andre. Når du da opplever et rolig øyeblikk, lag deg en liste over steder du kan gå for å få hjelp eller ring noen du kan prate med om følelsene dine, hvilke aktiviteter du kan gjøre og hvilke mennesker du kan kontakte eller tilbringe tid med Hvis følelses triggere blir overveldende. Legg listen på et trygt sted , som er lett tilgjengelig for deg.

4. Lag en liste over ting i livet ditt du er glad for å ha i livet ditt. Dette kan være familie, venner, kjæreste, barn, materealistiske ting, jobb eller følelser du setter pris på. Dette vil hjelpe deg med å holde en positivt fokus på livet ditt over tid.

Husk at følelser er kun en midlertidige tilstand. Ettersom tiden går i tilfriskning, vil du være bedre i stand til å takle følelsene dine – selv de ubehagelige følelsene. Øv på teknikkene ovenfor og omfavn det livet du lever, med alle de mange følelser som kommer med det!