5 Veier til å unngå et tilbakefall

Categories: Alkohol, Rus
No Comments

Hvis du er i tilfriskning fra avhengighet, er tilbakefall din største fiende. The National Institute on Drug Abuse anslår at 40 til 60 prosent av rusavhengige pasienter vil oppleve et tilbakefall på et eller annet tidspunkt etter behandling. Men tilbakefall kan forebygges.

Her er noen enkle strategier for å redusere lysten til å begynne å bruke igjen – eller å stoppe deg fra å handle på lysten når den oppstår.


1.Gjenkjenn faresignalene


Visse situasjoner og tanker er varselsignaler. For eksempel, hvis du har drømmer om natten om rus, eller du finner deg selv dagdrømmer om å bruke narkotika igjen, er risikoen for tilbakefall økende. Mange følelser og livsutfordringer kan også øke risikoen for tilbakefall. Når du er lei, deprimert, engstelig eller sint, kan tankene dine fokusere på narkotika som en distraksjon fra din kjedsomhet eller som en måte å berolige dine følelser av rastløshet. Andre tidlige varsel signaler kan være tegn på at hjernen din begynner å bli besatt av å bruke narkotika som en kilde til komfort inkluderer:


1. Ensomhet
2. Spise feil eller for lite mat, slik at man går rundt konstant sulten.
3. Man begynner å utvikler mange rare tanker om livet og rusmidler
4. Man begynner å glemme ting i hverdagen
5. Man begynner å miste all interesse for jobben din, kjæresten din eller fritids aktiviteter
6. Føler deg alltid altfor trøtt eller har problemer med å sove en hel natt

Tenk på varselsignaler som har påvirket dine valg før. Spør folk som er nær deg hvis de noen gang har funnet noen tegn på at du var i ferd med å drikke eller bruke narkotika og for å fortelle deg hva disse skiltene er. Som du fortsette i din utvinning, holde orden på dine tanker og følelser, og være klar til å svare når varselskilt arise.5-måter-hindre-tilbakefall

2.Følg en plan når du begynner å se faresignalene i din tilfriskning


Utarbeide en liste over strategier som du skal bruke når du legger merke til advarsel tegn på tilbakefall. Oppbevar listen hendig. Når du føler at et tilbakefall kan være nær, begynne å ta handling, for eksempel:


1. Ta deg en joggetur eller bare se på folk fra en benk i parken
2. Før en dagbok
3. Gå på 12 trinns møter daglig i en lengre periode til faresignalene er borte
4. Snakk med legen din, rådgiver, sponsor eller jevnaldrende
5. Fortell en kjær, venn eller noen andre som støtter deg hvordan du føler deg og be om deres hjelp. Kanskje noen kan holde deg med selskap til du føler deg mer sikker. Eller kanskje et familiemedlemmer eller en venn kan hjelpe med noen av dine ansvarsområder for en stund, slik at du vil føle deg mindre stresset.
6.Returner til dine sunne vaner. En næringsrik diett, går til sengs på en ordinær tid, trene og bor sosiale er viktig for alles emosjonelle helse, om ikke de har hatt rusproblemer. Vurder om du har drevet bort fra noen av disse rutinene. Hvis så, få dem i gang igjen.

I tillegg bør du vurdere å arbeide med din veileder eller annen betrodd rådgiver for å finne andre sunne handlinger som du kan bruke i hverdagen.

3. Unngå situasjoner som kan utløse et Tilbakefall


Ofte utløses tilbakefall folk fordi andre legger press på deg for å vende tilbake til din gamle atferd. Så det er lurt å bruke mindre tid med venner som man brukte narkotika sammen med eller som oppmuntret deg til å bruke narkotika. Hvis du ønsker å tillate disse folkene å bo i ditt liv, fortelle dem klart og tydelig at du ikke lenger bruker rusmidler, du bør si helt klart fra om at dem ikke skal tilby deg narkotika eller snakke om dette i ditt nærvær, og at du vil si nei hvis de noen gang skulle spørre deg om å bruke igjen. Være sta og stå på dine prinsipper.
Andre situasjoner du bør vurdere å unngå inkluderer:


1. Kjøre forbi dine gamle narkotika kjøpe steder
2. Tilbringe Mye tid med mennesker som tar med seg mye stress eller drama til livet ditt
3. Unngå aktiviteter som pleide å involvere narkotika (kanskje danse, gå på barer eller spille dags lange økter av videospill)

Husk at hvis dine venner blir tatt med narkotika på seg, kan du også bli tatt av politiet. Du bør alltid sikre deg at gamle rusvenner ikke har rusmidler på seg når dem er sammen med deg. Alt i alt bør man unngå venner som bruker rusmidler daglig og heller hjelpe dem med å bli rusfri.

4.Praktiser Mindfulness eller meditasjon


I de senere årene har eksperter vært med på å utforske en tilnærming kalt «mindfulness» for behandling av avhengighet. Dette innebærer rolig å observere dine tanker og impulser uten å handle på dem eller å bli opprørt av dem. Ett mindfulness-relaterte verktøy du kan bruke når du er fristet av narkotika er «tilfrisknings surfing.» Når en trang dukker opp i tankene dine, bare se på den som om den var en hav bølge som beveger seg forbi deg. Trangen stiger, når sitt høydepunkt, så fades den bort. Du trenger ikke å bekjempe den eller gå inn i den. Bølgelignende trang, i sin tur, vil ikke feie deg av dine føtter eller dra deg langs der den ønsker å gå.


5. Følg din tilfriskning tett og hold på fokuset


Etter hvert
, som den siste narkotika erfaring blekner videre inn din fortid, kan du begynne å tro at du ikke lenger er i fare for å bruke igjen eller at du ikke lengre er rusavhengig. Du føler deg sterk og sunn, og kanskje begynner du å glemme hvor mye trøbbel ditt rusmisbruk forårsaket. Du kan også ha en ny romantisk partner, venner eller kollegaer som ikke vet at du noen gang hatt et stoff problem.

Selv om du ikke ser deg selv som en person med en avhengighet, er det fortsatt viktig at du ikke slappe av dine holdninger om din nøkternhet. Du er fortsatt utvinne fra avhengighet, som krever å ta forholdsregler slik at dine gamle atferd ikke kommer tilbake.

Til Ettertanke

Det er adferden som må endres over tid for å kunne holde seg vekk fra rusen. Studier viser at dem som ikke endrer adferd har en større sannsynlighet for å oppleve et tilbakefall. Vi jobber daglig med våre klienter med å endre adferden og ikke minst bli klar over hvilken adferd som utløser rustrang og tilbakefall. Det er utrolig hvor mye en forståelse av sine egne handlingsmønstre kan berike livet til en rusavhengig. Bare det å være klær over egen adferd har gjort at livet til våre klienter har blitt mindre stressfulle og dem har taklet livet på livets premisser på en mye bedre måte.

Så er du redd for å falle tilbake til rusen, ta kontakt med oss i dag og start med å forandre din adferd slik at du slipper å gå tilbake til rusen.

 

Kilder: AVeiledning og www.addiction.com